Campanie de conștientizare a lipsei de repere din blogosferă

awareness

Introducere: ZeList

Cel mai cunoscut director de bloguri românesc este ZeList. Mai mult decât un simplu catalog, ZeList sortează blogurile după criterii ce vor să copieze algoritmii Google pentru ranking1. Așadar, se poate emite pretenția că ZeList ne oferă și un top al blogurilor românești. Pe care ei l-au numit ze top.

Ceva mai devreme am realizat următorul experiment: am intrat pe prima pagină a acestui top și am analizat (foarte rapid, fără să mă bag în detalii) blogurile afișate acolo. Este vorba, deci, de cele dintâi bloguri românești, primele din top. Iată ce am constatat:

  • O parte din ele nu sunt bloguri. Astfel, Blogal Initiative, care apare pe poziția 2, este o platformă de advertising pe bloguri.
  • O mare parte din ele sunt deținute de personalități: Andreea Raicu, Adrian Năstase (care se definește „ministru >> prim-ministru >> blogger”, uitând să adauge „>> pușcăriaș”), Bucurenci, Oreste, Bendeac etc.
  • Un blog este cu versuri de hip-hop. Mai bine zis, cu linkuri spre Facebook, unde sunt linkuri spre clipuri de pe YouTube.
  • Patru bloguri sunt pe teme culinare (rețete, prăjituri etc).
  • Câteva bloguri sunt pe teme de turism.
  • Un blog aparține celei care a adus la noi moda „miercurilor fără cuvinte”. Realizat pe blogspot, e  foarte greu de navigat și plin de linkuri/imagini.

În afară de acestea, mai știu că ZeList nu listează decât bloguri pe care le adăugați manual (ceea ce-i evident o mare prostie) și că, atunci când le adăugați, vi se cer o serie de date despre dvs. Cum ar fi: din ce localitate sunteți, cât de des scrieți pe blog și pe ce rețele sociale activați. Toate aceste date fiind mandatorii.

Descrierea campaniei

Pornind de la micul meu experiment realizat mai sus, vă propun să vă implicați într-o campanie de conștientizare a lipsei de repere reale din blogosfera românească. Conștientizare mai cunoscută sub numele de awareness.

Ce puteți face, practic, în această direcție? Păi mai multe lucruri:

  • Să citiți și alte recenzii ale site-ului ZeList, în care blogurile de test au fost selectate după alte criterii. Lectură obligatorie: Un experiment (blogurile au fost alese aleator) și Ce monitorizează de fapt ZeList (s-au preferat bloguri cu nume de domeniu scurte).
  • Să realizați un audit propriu al site-ului ZeList și al altor directoare de bloguri pe care le găsiți.
  • Să analizați obiectiv articolele care predomină în blogosferă la ora actuală și pe cele care obțin locuri fruntașe în diverse concursuri. Lectură obligatorie: concurs fără reclamă (inclusiv articolele participante).
  • Să analizați evoluția unor bloguri pe interval de câțiva ani.
  • Să vă gândiți la metode de a îmbunătăți situația actuală și eventual de a crea un portal al blogurilor superior celor care există în momentul de față.
  • Să discutați și cu alții pe tema asta și să urmăriți să-i faceți conștienți (să le treziți awareness-ul) relativ la situația în care ne aflăm.
  • Să publicați toate concluziile la care ajungeți într-un articol pe blogul propriu sau pe pagina proprie de Facebook etc.
  • Să donați o sumă de bani pentru crearea unui astfel de portal sau director.

Sau, alternativ la tot ce am scris mai sus, puteți să vă turnați o găleată de apă rece în cap. Adică să faceți un duș rece, la propriu. Și, bineînțeles, să vă filmați în timpul ăsta, că doară ce conștientizare-i aia în care nu vă vede nimeni cum conștientizați?

Pneumonie plăcută!2

  1. dar evident mult mult simplificați []
  2. de fapt, pneumonia este provocată în general de virusuri sau bacterii, da-mi pare că pentru asta ar trebui să realizez o altă campanie de awareness []

19 comentarii

  1. Pe mine aceste clasamente mă lasă rece și cu toate astea, în viață. Nici nu m-am înscris în ZeList. Ele, cred că au importanță pentru cei ce au interese comerciale sau fac un business din activitatea bloggeristică. Relevanța unei poziții ocupate la un moment dat, în acest top, este similară cu a unei note obținute la un examen sau în cadrul unui concurs; aceste rezultate sunt conjuncturale, circumstanțiale. Totul funcționează așa. De exemplu, cea mai frumoasă femeie din lume va fi întotdeauna aleasă din rândul femeilor frumoase dar cu notorietate (le-am putea numi „înregistrate”, ca și blogurile în ZeList). Nicidecum nu se va face un casting la nivel planetar, din ușă în ușă, pentru a descoperi-o pe cea mai frumoasă. Și chiar dacă acest lucru ar fi posibil, cel sau cei care vor alege vor fi afectați de subiectivism, de percepția lor cu privire la frumos. Ceea ce în accepțiunea ta sau a mea e lipsit de valoare, frumusețe sau corectitudine, în alt sistem de referință va avea o semnificație diferită. Evident, reperele sunt importante dar și mai importantă mi se pare interpretarea acestora și adecvarea lor la nevoile noastre.

    Pentru unii bloggeri este important să aibă mii de vizite pe zi, la fel cum un producător de pâine are interes să vândă cantități uriașe pentru că produsul lor este de largă adresabilitate. Alții, asemenea unui producător de mărci de lux, se vor adresa unui segment mic de consumatori dar cu înalte standarde de calitate. Unii câștigă prin volum, alții prin preț. Mai există, din fericire și categoria pe care aș numi-o „pro bono”, care nu urmărește niciun câștig material, ci doar unul spiritual. Dar, până la urmă, toți avem un obiectiv și sigur, la un moment dat, vom deranja fie și o singură persoană prin ceea ce facem.

    Iartă-mă, te rog, că m-am întins cu comentariul!

  2. @SofiArt

    Relevanța unei poziții ocupate la un moment dat, în acest top, este similară cu a unei note obținute la un examen

    Cu diferențele că nu profesorul acordă nota, ci un calculator, și nu prin evaluarea cunoștințelor elevului, ci pe baza recomandărilor pe care ceilalți elevi din clasă i le fac. Pentru că fix așa funcționează algoritmii de ranking din ZeList, se uită la linkurile pe care le primești de pe celelalte bloguri înscrise la ei și de-acolo îți calculează punctajul.

    Mi-a plăcut comentariul tău lung, la cât mai multe!

    @abisurile

    E serios. Trage apa și pune clipul!

    @psi

    Cred că e una din puținele soluții bune la o astfel de provocare. Ratează totuși fondul, în sensul că indiferent de forma pe care o ia „ritualul”, nu așa devii conștient de o problemă sau de o situație. Oricum, e mult mai bine decât majoritatea. La polul opus se situează de exemplu Bill Gates, care nu numai că s-a implicat, dar a și vrut să pară inteligent sau subtil:

  3. crezi că ceilalţi sunt cumva mai conştienţi de fond? până la urmă totul s-a transformat într-o provocare de ţipete şi udături. şi mă întreb câţi dintre noi ştiu de fapt care este scopul găleţilor ăstora…

  4. Scopul este să te adoarmă și mai mult. Să nu cumva să fii lăsat liber și, cine știe, poate chiar să te gândești la ceva util. Mai bine o campanie din asta, să te mai învioreze și să-ți dea senzația că ești un erou. Oarecum.

  5. Eu nu pricep chestii de-astea tehnice, mie sa-mi spui simplu cum fac sa-l intrec pe Chirila!Ca lui Nastase nu-mi permit sa-i “numar ouale”…
    Acum, lasand gluma, sunt asa multe bloguri seci in topul asta ca nu stiu de ce ar pierde cineva vremea sa le citeasca. Sper sa existe intr-o zi si o “bursa de valori” a blogurilor, nu doar una de algoritmi.

  6. Repere general valabile nu cred ca exista. Stiu pe propria piele ca reperele mele sunt luate peste picior de unii, de altii, cateodata. Si tu le ignori de cate ori imi spui ca scriu prea abstract, ca tu nu poti intelege, etc. Eu nu zic nimic, accept ca putem fi diferiti. Nu-ti bag textele mele pe gat, accept ca “stilul” meu nu prinde peste tot, accept sa trec mai departe. Daca as vrea ca reperele mele sa fie general valabile? Nu, n-as vrea, ar fi prea monoton sa semanam toti intre noi. Daca am inteles eu bine sensul articolului si tratandu-l cu seriozitate – nici de asta nu sunt sigura, nu sunt sigura ca este vorba de umor sau nu – deci, daca am inteles eu bine unde vroiai sa bati nu cred ca e vorba de cautarea reperelor ci mai degaraba de cautarea valorii si a criteriilor care s-o defineasca. Nu c-ar schimba intr-un fel datele problemei, valoarea e si ea relativa dupa cum singur ai putut constata. Sistemul de valori nu e universal valabil. Relativ la topuri si SEO si link-uri si trafic si bani din blog si toate astea … am vazut ce artificial e totul si am acceptat ca nu pot fi asemenea lor. Criteriilor. Daca cred ca se poate schimba ceva? As vrea sa pot continua sa cred. Dar nu sunt sigura ca o schimbare ar putea multumi pe toata lumea. cei ce scriu pentru bani o fac pentru ca au nevoie de bani. Ce le poti reprosa? Le poti tu oferi altceva in schimb? Ca scriu prost? Le poti spune ca scriu prost, ei vor striga sus si tare ca ai facut atac la persoana, iti vei pune jumatate de blogosfera in cap, vei creea polemici peste polemici, iti vei face dusmani din persoane care nici nu stiai ca exista, vei deveni persona non grata si … si ce vei rezolva? cei ce scriu prost vor continua sa scrie prost, cei ce scriu pentru bani vor continua sa scrie pentru bani. Daca cred ca exista un sistem care sa poata masura valoarea in functie de scara de valori a fiecaruia? Cred ca e o buna intrebare si un subiect care ar merita tratat de un intreprinzator cunoscator intr-ale inteligentei artificiale, sistemelor expert & co. Genul de sistem care sa-ti ceara criteriile TALE si care sa-ti aficheze lista continutului compatibil cu valorile tale. Intereseaza pe cineva?Restul filozofiei pe blogul discutabil. desigur.

  7. @adelinailiescu

    Da, asta ar fi și ideea, una dintre ele. O „bursă de valori”.

    @abisurile

    Reperele, sigur, ar trebui construite pe baza calității blogurilor. Rămâne să definim calitatea. Faptul că tu scrii într-un anume stil, mai abstract, nu ar trebui să influențeze foarte mult poziția pe care o ocupi într-un asemenea director. Care nu va ține cont de afinitățile mele. Calitatea nu-i identică cu afinitatea. Poți să vezi un bărbat și să-l apreciezi ca fiind frumos, chiar dacă nu-i genul tău.

    Nu are importanță cine scrie și cine nu scrie pe bani. Sau ce, Google dă în cap celor care au site-uri de spam? Se apucă să-i nominalizeze și să-i porcăiască pe net? Nu. Pur și simplu nu le listează site-urile, sau le listează undeva pe pagina 500.

  8. Reperele sunt personale. Citesti ceea ce iti place, nu ceea ce indeamna top-urile sa citesti. Definitia calitatii. Eu o stiu pe cea a valorii, nu stiu daca-i tot una: utilitatea raportata la pret. E o idee cu directorul acela, cine sa-l alimenteze si mai ales cu sa-l convingi pe Google sa-l ia in considerare? Si apoi, cum gusturile nu se discuta, cu timpul sa va crea o lista luuunga care va semana cu Zelist.

  9. Mersi de citare.

    Lista ta de soluţii este judicioasă, şi mi se pare că ideea unui “portal” ar fi cea mai apropiată de realitate. M-a bătut gândul chiar să fac eu aşa ceva, aveam un Pligg trântit pe server într-un folder /Cafenea, nu mi-ar fi lipsit decât nişte minime configurări şi puteam să mă dau de-a dura.

    Ce m-a oprit? Realizarea că nu-s eu omul potrivit. Practic ce îi lipseşte blogosferei nu sunt reperele, nu sunt oamenii în sine, ci lipsesc liderii. Încă văd oameni faini şi articole mişto, atunci când mă apucă uneori să sar din link în link. Dar degeaba dacă n-ai o “piaţă de desfacere”, ca să zic aşa.

    Agregatorul Fain, creat de Mircea Popescu, a fost un produs al unui om capabil să conducă. Pe de-o parte fiindcă a coagulat eforturile a o grămadă de lume, iar mai apoi fiindcă i-a coagulat pe oamenii ce nu-l suportau pe lider. Platforme gen mwb (most wanted blogs, îţi aminteşti?) au apărut în opoziţie pentru Fain, şi chiar dacă au eşuat, totuşi lumea a avut ce învăţa din experienţa cu ele.

    Nu mi-ar fi greu mâine să închiriez un VPS pe care să ţin blogul şi un Pligg amărât. Ramona Iftode, care şi ea ţinea un mic agregator într-o vreme, ar fi foarte capabilă să se reapuce. Probabil mai sunt şi alţii care duc lipsă de un agregator. Totuşi nimeni nu face.. nu ţi se pare ciudat? :)

  10. Probabil ar fi rămas mai puțini pe Fain dacă n-ar fi fost plătiți pentru activitatea lor.

    Eu aveam în minte ceva mai aproape de ZeList. Adică un director de bloguri bine făcut, spre deosebire de Pligg, care-i un agregator de articole. Sigur că se poate construi o listă de bloguri pe baza articolelor dintr-un agregator, dar menținerea lui implică o activitate susținută și constantă, din partea mai multor oameni.

    Ceea ce nu înseamnă că agregatorul n-ar fi o idee bună. Eu le văd mai mult ca proiecte separate.

    Ai cont pe Facebook? Mă gândesc să fac un grup în jurul acestor idei. Poate iese ceva.

  11. Problema Zelist este că practic reinventează munca de la Google. Aşa ceva nu este nici posibil nici implementabil cu resurse româneşti.

    Cum alegi criteriile pentru relevanţă, cum decizi că blogul X este cu un loc peste blogul Y, ce înseamnă acest lucru în primul rând? Sunt întrebări de-a dreptul încuietoare. Criteriile mecanice sunt uşor de abuzat, vezi practica tâmpită de a-ţi “saluta” pinguitorii. Chiar şi un mix de criterii ar fi abuzabil pe palierele individuale, iar rezultatele îndoielnice. Evident, este posibil să evaluez greşit ceva.

    De asta şi sunt eu pe ideea de agregator, fiindcă la baza lui stau linkurile către articole. Unitatea de bază a blogului este articolul, tot aşa cum unitatea de bază a internetului citibil este pagina html de sine stătătoare. Articolul ca unitate de sine stătătoare îşi trage puterea din tradiţia articolului de ziar, la care adăugăm universalitatea tematicilor disponibile, o eliberare din constrângerile presei. Prin comparaţie, blogul ca întreg este mult mai eterogen şi mai dificil de evaluat ca întreg.

    Caută-mă pe fb cu mailul cu care semnez.

Leave a Reply to alex Cancel reply