Publicitate

Ideea rubricii dex (pe care acest articol o iniţiază) mi-a venit de la Word of the day-urile lui Jteph. Şi, sigur, de la dexonline, care prevăd că va avea de multe ori onoarea de-a-mi fi sursă.

Cuvântul de debut este, după cum şi numele articolului indică, publicitate. Pe de-o parte pentru că este un cuvânt tematic pentru campania electorală ce tocmai s-a încheiat, astăzi fiind zi de vot, pe de alta pentru că suntem preocupaţi de lucruri elevate iar reclama este sufletul comerţului.

Conform dexonline, publicitatea este

faptul de a face ceva cunoscut prin publicații; răspândire în public.

spre deosebire de reclamă, definită ca:

Activitate (comercială) prin care se urmărește, pe calea publicității (prin tipărituri, radio, televiziune, cinematograf etc.), suscitarea, câștigarea interesului public asupra anumitor mărfuri, a unor cărți, a unui spectacol, a folosirii unor servicii etc. ♦ Răspândire de informații elogioase (despre cineva sau ceva), cu scopul de a-i crea renume sau popularitate.

Există între cele două noţiuni o diferenţa de nuanţă; am putea considera reclama o formă mai virală sau mai agresivă de promovare. Ele sunt adeseori folosite ca sinonime, totuşi publicitate vine probabil de la public înrudindu-se şi cu a publica (deşi verbul asociat este a face publicitate). Reclama nu ştiu de unde vine căci nu este prietenă cu verbul a reclama, decât poate sub aspectul sunetului de trâmbiţă.

A publica ceva înseamnă a face o informaţie accesibilă şi altora, care vor lua act de ea şi vor putea acţiona în consecinţă. Are la bază comunicarea. A face reclamă înseamnă a persuada oamenii să cumpere produsul tău. Avem aici o direcţie descendentă în care s-a mers în utilizarea limbajului: de la a publica la a face publicitate şi mai apoi la a face reclamă. Pe ce se bazează în esenţă reclamele?

Săptămâna asta am auzit de zeci de ori slogane electorale de tipul "Votaţi cutare!". Vă rog spuneţi-mi un argument inteligent pentru care un astfel de slogan ar trebui să mă determine să-l votez pe cutare. Ce motiv mai lipsit de sens în achiziţionarea unui produs îl concurează pe acela cu am văzut reclama la el? Sigur, a face publice lista candidaţilor la posturile de primar şi platformele lor program sunt chestii utile. Dar nu este ceea ce se face acum.

Aş concluziona că eficienţa reclamelor este un bun indicator al gradului de prostie a maselor. Era o zicală: Cantitatea totală de inteligenţă de pe planetă rămâne constantă. Creşte numai populaţia. Eu sper că la un momet dat situaţia se va inversa. Caz în care o să fiu primul care-i va face publicitate...

2 comentarii

Leave a Reply