Cum scriem corect linkuri

Introducere

Am văzut uneori bloguri pe care apar linkuri textual, la modul: http://simplu.mixnet.ro/2012/04/prietenia-online/. Ceea ce este greşit deoarece în primul rând cititorul trebuie să utilizeze copy/paste pentru a accesa acea pagină şi în al doilea rând Google tratează adresa respectivă ca pe un text, nu ca pe un link. Pentru că exact aia şi este.

Mai jos o să explic foarte simplu (pentru începători) ce sunt linkurile, la ce sunt ele utile şi cum le putem introduce corect în articolele de pe blogurile noastre, atât pe platforma WordPress cât şi pe platforma Blogger/Blogspot.

Ce sunt linkurile şi de ce să le folosim

Un link este o legătură spre o pagină web. Se compune dintr-o adresă şi o ancoră. Browserul (Firefox, Internet Explorer etc) afişează cititorului doar ancora. Dând click pe ancoră, ajungeţi la adresa din link. Pentru exemplul de mai sus, linkul corect este Prietenia online.

Linkurile sunt utile în mai multe moduri. Vă puteţi ajuta prietenii să crească în Google punând linkuri spre blogurile lor. Prin linkuri puteţi oferi cititorilor articole care au legătură sau prezintă alte puncte de vedere asupra subiectelor pe care le trataţi. Linkurile reprezintă şi o modalitate etică, considerată parte a deontologiei jurnalistice, de a specifica articolele de unde aţi preluat idei, informaţii, poze etc.

Linkurile nu vă dezavantajează în nici un fel. Nu pierdeţi cititori pentru că îi trimiteţi pe alte pagini. Nu vă depunctează Google pentru că folosiţi multe linkuri. Din contră, în timp o să constataţi că linkurile pe care le puneţi spre blogurile altora sunt unul din principalele motoare care vă propulsează propriul blog.

Cum adăugăm un link pe WordPress

În primul rând scriem ancora, adică textul care va apare afişat cititorilor. Selectăm apoi acel text cu mouse-ul. Căutăm în editorul din WordPress butonul corespunzător linkurilor, care arată ca un fel de agrafă, şi dăm click pe el. Se va deschide o fereastră de dialog de genul:

linkuri wordpress

Completăm sus URL-ul (adresa efectivă a) blogului sau paginii la care ne referim. Opţional adăugăm un titlu (care va apare când cititorul va ţine mouse-ul deasupra linkului) şi bifăm ca linkul să se deschidă într-o altă filă din browser. Asta-i tot.

Opţiunea "or link to existing content"  ne permite să căutăm mai uşor articole de pe propriul blog, în caz că dorim să punem linkuri spre ele.

Cum adăugăm un link pe Blogger/Blogspot

Căutăm în editorul de pe Blogger butonul corespunzător linkurilor, pe care scrie în mod intuitiv "Link". Dăm click pe el. Se va deschide o fereastră de genul:

linkuri blogger

Sus scriem ancora. Mai jos, URL-ul sau adresa în cauză. Bifăm dacă dorim ca linkul să se deschidă într-o altă pagină din browser.

În plus faţă de WordPress, aici avem opţiunea de a marca linkul cu atribului "nofollow". Se recomandă să facem asta atunci când nu dorim să "girăm" pentru articolul sau blogul spre care punem link (de exemplu este un articol/blog slab, pe care îl criticăm). Google nu va bonifica paginile de la linkurile marcate cu "nofollow".

La fel ca pe WordPress, putem scrie şi selecta ancora înainte de a da click pe butonul de linkuri. Caz în care atunci când vom da click pe el, fereastra care va apare va conţine deja primul câmp completat.

Importanţa ancorei

Multă lume ignoră un element foarte important: ancora. Google priveşte ancora ca o etichetă pe care noi o punem acelui articol sau ca o chintesenţă a articolului. Noi am rezumat tot conţinutul articolului sau site-ului spre care punem link prin acea ancoră. Bonusul pe care acel articol sau site în va primi va fi relativ la cuvintele cheie din ancoră.

Din acest motiv este foarte bine să punem ancore care să aibă legătură cu subiectul principal al articolului sau măcar cu una din temele abordate de acel articol. Un alt exemplu de ancoră bună este chiar titlul articolului respectiv.

Este o greşeală să folosim ancore de genul "aici" (exemple: sursă foto aici, download aici) care nu au nici o legătură cu esenţa paginii linkuite şi care nu fac decât să "confuzeze" maşina (Google).

Alte consideraţii despre linkuri

Linkurile sunt punctate individual. Asta înseamnă că mai multe linkuri spre acelaşi articol vor mări bonusul pe care articolul respectiv îl primeşte de la Google. Acest lucru se va traduce prin aceea că articolul în cauză va apare mai sus în rezultate atunci când cineva va căuta pe Google un cuvânt care are legătură cu tema acelui articol sau cu ancorele pe care le folosiţi în linkurile spre el.

Puteţi pune şi linkuri spre articole de pe blogul propriu. Ele se vor puncta de asemenea.

Evitaţi însă să folosiţi linkurile în mod artificial. Folosiţi-le (şi ajutaţi-vă prin asta prietenii virtuali) dar faceţi-o în mod natural, în contexte în care acele linkuri se justifică. Aici se include şi evitarea pe cât posibil a schimburilor de linkuri cu site-uri care nu au nici o tangenţă cu ce scrieţi dvs, făcute numai de dragul de a obţine mai multe linkuri.

Un criteriu bun în acest sens este cel al cititorului. Cât de încântat aţi fi ca, citind un text literar şi dând click pe un link care se află în el, să ajungeţi pe un site de pariuri online? Dacă nu prea mult atunci evitaţi să puneţi linkuri spre site-uri de pariuri în articole de literatură. Sau invers.

În încheiere

Dacă internetul este o mare autostradă atunci linkurile sunt saluturile pe care le adresăm prietenilor sau cunoscuţilor pe lângă care trecem. Ele nu sunt un bun al nostru pe care îl putem vinde ci simpla manifestare a respectului şi politeţii faţă de ceilalţi. Salutându-i pe alţii, o să fim la rândul nostru salutaţi mai devreme sau mai târziu, şi respectaţi. Ignorându-i pe ceilalţi noi suntem de fapt singurii care ne vom auto-izola.

un comentariu

Leave a Reply